Jak radzić sobie z samotnością

To normalne, że czujesz się samotny. Nie ma nic złego w odczuwaniu nieopisanego smutku, który towarzyszy temu uczuciu. I choć czujesz się odizolowany i odłączony, doświadczenie samotności nie oznacza, że musisz być odcięty od świata. Są sposoby, aby czuć się mniej samotnym.

Każdy z nas doświadcza samotności w pewnym momencie swojego życia. Ten moment może nadejść po rozwodzie lub zerwaniu, po przeprowadzce w nowe miejsce lub gdy spędziliśmy zbyt dużo czasu sami.

Niektórzy ludzie mogą czuć się samotni nawet w zatłoczonym pokoju lub w związku, zwłaszcza jeśli rozpoznają w sobie niezdolność do nawiązania kontaktu z innymi na głębszym, bardziej intymnym poziomie – co z kolei może podsycać negatywne uczucia związane ze zwątpieniem w siebie i swoją wartość.


Kiedy czujemy się samotni, powszechną tendencją jest uciekanie od tego uczucia i szukanie zewnętrznego rozproszenia. Może to być coś tak prostego, jak wyjęcie telefonu w miejscu publicznym, aby wyglądać na zajętego. Być może anulujesz też plany i umówione spotkania, ponieważ jesteś wyczerpany, tylko po to, by zostać w domu i bezmyślnie przewijać social media lub oglądać filmy przez wiele godzin.

Oczywiście na drugim końcu spektrum ludzie mogą odczuwać brak motywacji i depresję, a ból emocjonalny może sprawić, że się wycofują, nie chcąc angażować się społecznie lub online. A kiedy jesteśmy w samotnym miejscu, właśnie to wycofanie pogłębia jeszcze poczucie izolacji przez co czujemy się w kropce.

Jakkolwiek ta samotność jest wyrażana, pamiętaj, że na pewno nie jesteś sam w tym doświadczaniu. W rzeczywistości większość ludzi nie wie, jak radzić sobie z samotnością lub osamotnieniem. Żyjemy w świecie, w którym jesteśmy „połączeni” bardziej niż nigdy dotąd (poprzez media społecznościowe i nasze telefony czy inne urządzenia), a jednocześnie tak wiele osób twierdzi, że czuje się coraz bardziej odizolowane i samotne.

Jakie jest więc antidotum na samotność? Jak możemy zaakceptować samotność i jednocześnie nauczyć się czuć spokój we własnym towarzystwie? Takie pytania mogą z początku wydawać się niemożliwe, zwłaszcza gdy samotność wydaje się tak trudna. Jednak z pomocą przychodzi medytacja.

Zrozumieć samotność

Jest tak wiele przyczyn i okoliczności, dla których doświadczamy samotności, że jedynym prawdziwym wspólnym mianownikiem jest samo uczucie. A połowa bitwy o to, jak radzić sobie z samotnością, polega na zrozumieniu, co to znaczy czuć się samotnym i czym różni się to od samotności.

Pierwszą rzeczą do powiedzenia jest to, że jeśli czujesz się zdesperowany, podnieś słuchawkę i skontaktuj się z członkiem rodziny, przyjacielem, a nawet grupą wsparcia .

Poinformowanie kogoś, że zmagasz się, jest pierwszym krokiem w uznaniu samotności i zrobieniu czegoś z tym.

Poza tym im bardziej staramy się odepchnąć poczucie samotności, tym bardziej nie możemy zacząć rozumieć, co kryje się pod powierzchnią tych uczuć, a bez tego zrozumienia pustka samotności może nadal być przytłaczająca.

Oczywiście siedzenie ze sobą w takich chwilach nie jest łatwe; może nawet wydawać się nie do zniesienia. Ale kluczem do radzenia sobie z samotnością jest znalezienie umiejętnego sposobu na pracę z nią. Kiedy dochodzimy do tego skąd pochodzi, badamy i rozumiemy, jak się zaczyna, wynikająca z tego świadomość może pomóc nam znaleźć większe poczucie łatwości w kontakcie z samą emocją.


W pewien sposób, lekarstwem na samotność jest bycie bardziej świadomym. Nie gubiąc się w paplaninie umysłu i natłoku myśli o samotności, lecz spoczywanie w chwili obecnej, tu i teraz.

Kiedy praktykujemy medytację uważności, aby połączyć się z chwilą obecną, tylko wtedy możemy zacząć odkrywać pochodzenie tego, jak się czujemy i odkrywać prawdę o sobie. Pozostając w teraźniejszości, chwili obecnej — zamiast pozwalać umysłowi na podsycanie opowieści o samotności — zaczynamy odkrywać, że nie jesteśmy sami, zaczynamy odkrywać połączenie, jakie mamy z życiem innych i ze światem jako całością.

Medytacja na walkę z samotnością

Medytacja może pomóc zmniejszyć wpływ samotności, a im więcej ją praktykujemy, tym bardziej pozwalamy sobie odczuć korzyści.

„Ludzie samotni odczuwają ogromne poczucie wstydu. Mówię to jako ktoś, kto wstydził się samotności jako dziecko, a nawet w niektórych momentach dorosłości”.

„Myślę, że częściowo powodem jest to, że powiedzenie, że jesteś samotny, to tak, jakby powiedzieć, że nie jesteś lubiany, nie jesteś kochany – że w jakiś sposób jesteś społecznie niedostateczny. W rzeczywistości samotność jest naturalnym sygnałem, jaki daje nam nasze ciało, podobnie jak głód, pragnienie. Właśnie tak ważne jest połączenie międzyludzkie”.

„Tysiące lat temu nasi przodkowie wiedzieli o tym. Wiedzieli, że w liczbach jest bezpieczeństwo. A oddzielenie od siebie naraża nasze przetrwanie. I wprowadza nas w stan stresu fizjologicznego. Natomiast, kiedy trwa zbyt długo, może stać się przewlekłym stanem stresu, który prowadzi do stanu zapalnego w naszym ciele, który uszkadza tkanki w naczyniach krwionośnych, a ostatecznie uszkadza nasze zdrowie fizyczne i emocjonalne”. – mówi były chirurg naczelny.

Medytacja może mieć również znaczący wpływ na nasze zdrowie fizyczne, ale w pozytywny sposób: badanie przeprowadzone w 2012 r. przez University of California — Los Angeles (UCLA) wykazało, że osoby starsze, które brały udział w ośmiotygodniowym programie medytacyjnym ukierunkowanym na świadomą redukcję stresu nie tylko wykazała zmniejszenie uczucia samotności, ale również medytacja pozytywnie wpłynęła na geny i markery białkowe związane z chorobami serca.

„Nasza praca przedstawia pierwsze dowody pokazujące, że interwencja psychologiczna, która zmniejsza samotność, zmniejsza również ekspresję genów prozapalnych” – powiedział Steve Cole, profesor medycyny i psychiatrii z UCLA.

Kiedy czujesz się przytłoczony samotnością, zawsze pomocne może być zatrzymanie się, poświęcenie minuty i wzięcie kilku głębokich oddechów.

Jak sprawić, by Twój czas spędzony w samotności był bardziej znaczący?

Ważne jest, aby zauważyć różnicę między samotnością a osamotnieniem. Dr Claudia Aguirre wyjaśnia: „Podczas gdy samotność pomaga nam pielęgnować obecność, autorefleksję, a nawet kreatywność, osamotnienie ma niekorzystne konsekwencje dla zdrowia”.

Ale wielu z nas nie wie, jak spędzić czas w samotności w pozytywny i znaczący sposób. Dzięki technikom relaksacyjnym, takim jak codzienna praktyka medytacji – wraz z ćwiczeniami i zorganizowanym czasem samotności na produktywność – możesz sprawić, że Twój czas w samotności będzie korzystnym doświadczeniem. Kiedy ćwiczysz siedzenie ze sobą, stopniowo zaczniesz uwalniać umysł, uczyć się współczucia dla siebie, lepiej rozumieć, co to znaczy być niezależnym i trzymać na dystans ponure myśli dotyczące samotności.

Zostaw komentarz

Przewiń do góry
Send this to a friend