Jak wyrobić pozytywny nawyk?

Ile czasu zajmuje wyrobienie nawyku?

Jeśli próbujesz rozpocząć codzienną praktykę medytacyjną, być może zastanawiasz się, ile czasu zajmuje wyrobienie takiego nawyku. W zależności od tego, kogo zapytasz, odpowiedzi mogą się różnić. Jedni powiedzą, że od 3 dni do 3 tygodni, a inni, że czasem nawet dłużej!

Zanim natomiast zbytnio skupimy się na określonej liczbie dni lub długości czasu, przede wszystkim pamiętaj, że kształtowanie nawyku medytacji nie jest procesem uniwersalnym. Zależy to raczej od wielu rzeczy specyficznych dla Ciebie – mianowicie od twojej znajomości medytacji i różnych okoliczności.

Oto kilka dodatkowych informacji, które pomogą zrozumieć ci, ile czasu zajmuje wytworzenie nawyku, a także wskazówki, jak utrzymać nawyk codziennej medytacji.

Badania nad kształtowaniem nawyków

Istnieją przekonujące badania, które próbują odpowiedzieć na pytanie: ile czasu zajmuje wyrobienie nawyku? Niesławny mit „21 dni” rozprzestrzenił się po wydaniu książki Psycho-Cybernetics z 1960 roku. (Został napisany przez chirurga plastycznego, który zauważył, że jego pacjentom wydaje się, że przyzwyczajenie się do nowych twarzy zajmuje około 21 dni.) Od tego czasu nowe badania obaliły to twierdzenie, sugerując, że wyrobienie nawyku zajmuje znacznie więcej czasu. Przede wszystkim naukowcy z University College London odkryli, że „automatyzacja” trwa co najmniej 66 dni.

To samo badanie University College London wykazało również ogromne zróżnicowanie w poszczególnych czasach wśród uczestników — od 18 do 254 dni (co, dla dokładności, jest 12 razy dłuższe niż 21 dni). Oczywiście nie jest to takie zaskakujące, biorąc pod uwagę, że niektórzy ludzie są bardziej odporni na kształtowanie nawyków niż inni. Poza tym niektóre nawyki są po prostu trudniejsze do wyłapania niż inne.

Dlatego, kiedy zaczynasz tworzyć nawyk – czy to ustanawianie porannej praktyki medytacji, czy coś zupełnie innego – ważne jest, aby mniej skupiać się na ilości czasu, a więcej na pracy potrzebnej do osiągnięcia celu.

Jak sprawić, by codzienna medytacja stała się nawykiem

Jeśli chodzi o medytację, nie jest do końca rozsądne przewidywanie, ile czasu zajmie wyrobienie nawyku, jest jednak kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby zwiększyć szanse, że utrzymasz się w swojej praktyce.

Wybierz konkretną godzinę i miejsce, które Ci odpowiada. Jeden z najlepszych sposobów na przekształcenie praktyki medytacyjnej w nawyk? Staraj się robić to regularnie „w tym samym czasie, w tym samym miejscu”. Wiele osób zaleca medytację rano; będziesz mniej skłonny do wymyślenia wymówek, aby to odłożyć, jeśli zrobisz to w pierwszej kolejności. Dodatkowo będziesz w odpowiednim nastroju na rozpoczęcie dnia. Ale jeśli poranek ci nie odpowiada, nie przejmuj się. Naprawdę, najlepszy czas na medytację jest wtedy, kiedy możesz przeznaczyć jej/sobie całą swoją uwagę.

Jeśli chodzi o najlepsze miejsce – nie ma. Wszystko, czego potrzebujesz, to ciche i wygodne miejsce, w którym nie będziesz się rozpraszać.

Zdecyduj się na realistyczną ilość czasu na medytację. Jak wiele rzeczy w życiu, jeśli chodzi o medytację, nie liczy się ilość, ale jakość. Najważniejsze jest, aby poświęcić ilość czasu, która jest skuteczna, ale jednocześnie jest osiągalna i zapewnia motywację. Tylko w ten sposób masz szansę na sukces. Dla niektórych może to oznaczać pięć minut, dla innych 60. Aby znaleźć dla siebie optymalną ilość czasu – czyli swój osobisty „słodki punkt” – zacznij od małych, łatwych do opanowania fragmentów czasu, takich jak 3, 5 lub 10 minut, i buduj dalej swoją praktyką stamtąd.

Znajdź komfortową pozycję. Możesz usiąść z rozłożonymi nogami i rękami, stopami płasko na podłodze, a ręce oprzyj się na kolanach lub po bokach. Trzymaj plecy prosto, ale nie za bardzo napięte — może pomóc ci w tym mała poduszka lub zwinięty ręcznik pod plecami.

Skorzystaj z medytacji prowadzonej. Medytacja prowadzona, zarówno w formie nagranej lub na żywo może być przydatnym narzędziem do rozpoczęcia codziennej praktyki medytacyjnej. Na ZenTime znajdziesz medytacje prowadzone zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych medytujących. Otrzymasz również cenne instrukcje, spostrzeżenia i wsparcie na różne tematy.

Zobacz jak wdrożyć poranną medytację do swojego dnia – kliknij TUTAJ

Zostaw komentarz

Przewiń do góry
Send this to a friend