Najlepsze oraz najgorsze jedzenie przed pójściem spać

Głód… Nie zawsze jesteśmy w stanie kontrolować, kiedy nas zaatakuje. Niejednokrotnie bywa również, że wraz z zachodem słońca, niczym ćmy, wabi nas, kusi i przyciąga światło w lodówce. Możemy natomiast kontrolować i wybierać co w takich momentach wybierzemy do zaspokojenia naszego apetytu. Czy będą to pokarmy, które nie tylko zaspokoją nasz apetyt, ale również wspomogą lepszy sen czy też na odwrót.

Powodów, dla których możesz odczuwać głód przed snem może być mnóstwo. Być może kolacja nie była zadawalająca, lub nie było jej w ogóle. Nieregularny tryb dnia. A może ma to być po prostu zajedzenie swoich negatywnych emocji i ucieczka od nich w postaci pocieszenia się jedzeniem. Niezależnie jednak jak tu dotarłeś, możesz w takich chwilach przypominać sobie rady, które kiedyś usłyszałeś, aby to nie najadać się przed snem, a co za tym idzie, by iść spać głodnym. Pamiętaj jednak, że jeśli twoje ciało mówi ci, że potrzebuje pożywienia, posłuchaj go. Co więcej, wiele badań pokazuje, że spożywanie pokarmów bogatych w składniki odżywcze w nocy może nieść pozytywne korzyści dla zdrowia serce i regeneracji mięśni po wysiłku. Wszystko to sprawdza się jednak do wyboru. Wyboru pożywienia, które wesprze twój spokojny sen i zrównoważonego, rozsądnego podejścia do spożycia tej „przed-łóżkowej” przekąski.


Jakie pożywienie jest najlepsze, a które najlepiej omijać przed snem?


Do zapamiętania:

– Niektóre pokarmy mogą pomóc ci zaspokoić głód, a nawet pomóc lepiej spać.

– Staraj się trzymać z dala od ciężkich posiłków lub pokarmów i napojów zawierających kofeinę.

– Praktykuj uważne jedzenie, gdy decydujesz się na wieczorną przekąskę.


Jedzenie napotyka sen

W momencie, kiedy decydujesz się na jedzenie późnym wieczorem, tym bardziej istotne jest, aby być świadomym siebie i swoich poczynań. Oznacza to również poświęcenie swojej uwagi i uważny dobór żywności, którą zdecydujesz się zjeść przed pójściem spać. 

Istnieje wiele produktów, które w żaden sposób nie staną na przeszkodzie twojemu snu i będziesz spokojnie móc oddać się w objęcia morfeusza. Niektóre z nich mogą nawet ci w tym pomóc. Zanim jednak weźmiesz sztućce w dłoń, pamiętaj, aby praktykować jedzenie świadomie. Zwróć swoją uwagę na jedzenie, które znajduje się przed tobą, przeżuwaj powoli, pozwól sobie poczuć jego każdy smak i aromat. Bez oceniania się i wyrzutów sumienia. Tylko ty, chwila obecna i dostarczanie swojemu organizmowi tego, czego potrzebuje.


Zwracaj uwagę na te składniki odżywcze

Jesteś więc gotów, aby przeciwstawić się tym napadom głodu. Tylko co teraz? Zdecydowana większość dietetyków i specjalistów od snu zgadza się, że istnieją pokarmy, które są lepsze od innych. Pewne produkty są bogate w składniki, które wspomogą nasz sen, inne natomiast mogą mieć odwrotny skutek, skazując nas na długą, męczącą i bezsenną noc. 

Myśląc o pożywieniu przed położeniem się spać, zwracaj uwagę na to, które jest źródłem bogatym w te składniki odżywcze: tryptofan, aminokwasy (które pomagają twojemu organizmowi uregulować sen i nastrój) oraz magnezu (niezbędnego minerału o wielu korzyściach zdrowotnych – zdrowszy, głębszy sen będący jednym z nich). Zarówno tryptofan i magnez pomagają wytwarzać i regulować melatoninę, hormon, który jest istotnym składnikiem naszego cyklu snu i czuwania, pomaga również przygotować nasze ciało na wypoczynek.


4 najlepsze produkty do zjedzenia przed snem

1. Wiśnie. Wiśnie, są naturalnym źródłem melatoniny. Badania wykazały, że te owoce mogą pomóc wydłużyć i poprawić jakość twojego snu.

2. Banany. Banany są bogate w magnez i stwierdzono, że znacznie zwiększają poziom melatoniny. Są również dobrym źródłem węglowodanów. Dzięki czemu stają się kolejną łatwą przekąską, którą można zjeść przed snem.

3. Orzechy włoskie. Znane jako dobre źródło zdrowych tłuszczów, orzechy włoskie mają również wysoką zawartość melatoniny, która może prowadzić do dłuższego, nieprzerywanego snu.

4. Mleko. Okej, jest to napój. Ale nie moglibyśmy uzupełnić tej listy, nie wspominając o tym klasycznym przedsennym rytuale. Czy jest ziarno prawdy w tak bardzo popularnej szklance ciepłego mleka przed snem? Korzyści są realne, ponieważ tryptofan i wapń pomagają nam spać spokojniej. Jeśli jesteś weganem, wystarczy, że poszukasz mleka bez nabiału, które jest bogate w wapń, aby uzyskać podobne korzyści.


5 najgorszych produktów do zjedzenia przed snem

1. Cytrusy. Pomarańcze i grejpfruty może i są dobrą przekąską, ale lepiej przeznacz je na napoje i posiłki wcześniej w ciągu dnia. Mogą być ciężkie dla układu pokarmowego i wywoływać niestrawność, która zakłóca sen.

2. Pikantne potrawy. Wśród najgorszych potraw spożywanych przed snem są pikantne potrawy, które mogą być trudne do strawienia i powodować zgagę, co utrudni spokojne położenie się i relaks. Dlatego też lepiej odstaw ten ostry sos, jeśli zbliża się pora snu.

3. Czekolada. Kto jej nie kocha? To deser wybierany przez wielu z nas, ale ze względu na zawartość kofeiny i dużej ilości cukru czekolada nie jest najlepszą rzeczą do jedzenia przed snem.

4. Smażone potrawy. Burger i frytki mogą być twoim wieczornym marzeniem, a już tym bardziej taki z dostawą, ale tak ciężki posiłek (i inne tego typu) złożony ze smażonych produktów, może powodować niestrawność i najlepiej ich unikać.

5. Alkohol. Chociaż alkohol może początkowo powodować senność, ten kieliszek przed snem ma dla ciebie jednak inne plany. Nawet jeden kieliszek wina może wpłynąć na jakość snu, prowadząc do niespokojnej nocy i zmęczenia następnego dnia.


Czujesz się już gotowy, aby udać się w stronę lodówki? Jedz świadomie i nadaj „słodkim snom” zupełnie nowe znaczenie.

Zostaw komentarz

Przewiń do góry
Send this to a friend